Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κορονοϊός: Πως μιλάμε και στηρίζουμε ψυχολογικά τα παιδιά μας;



Συνεχίζουμε να μένουμε σπίτι λοιπόν καθώς η εξάπλωση του κορονοϊού έχει προκαλέσει συναισθήματα ανησυχίας και φόβου. Ωστόσο, όλοι εμείς, προβληματιζόμαστε για το πως πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά για όλο αυτό που συμβαίνει. 

Η καλή ψυχολογία είναι σύμμαχος για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.

 Το σημαντικότερο από όλα είναι να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας χρησιμοποιώντας την απλή λογική και αναζητώντας σωστή και έγκυρη ενημέρωση από επαγγελματίες υγείας και φορείς, υπηρεσίες που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε. Δείχνουμε υπευθυνότητα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και τους γύρω μας. Παραμένουμε αισιόδοξοι και ακολουθούμε τις οδηγίες που ισχύουν για όλους.

Τι χρειάζεται να αποφύγουμε όταν μιλάμε στα παιδιά μας για τον κορονοϊό:

1. Αποφεύγουμε να αποδίδουμε ευθύνες σε κάποιον άλλον όπως για παράδειγμα << Η Άννα δεν πρόσεχε και κόλλησε και αν κολλήσει κάποιος δικός της θα φταίει εκείνη>>.

2. Περιορίστε την έκθεση των παιδιών σε εικόνες και αφηγήσεις που αφορούν το γεγονός μέσω της τηλεόρασης ή του ραδιοφώνου. Δεν μπορούν να επεξεργαστούν τις πληροφορίες με τον ίδιο τρόπο με εμάς τους ενήλικες. 

3. Να απαντάτε στις ερωτήσεις των παιδιών χωρίς να προτρέχετε να τα ενημερώσετε για τα πάντα. 

4. Να είστε ειλικρινείς, δεν είμαστε σε διακοπές αλλά δεν ήρθε και η καταστροφή. 

5. Να αποφεύγετε να μιλάτε στα παιδιά ενώ είστε σε σύγχυση ή σε κατάσταση πανικού, θυμού ή φόβου. 

6. Μην κατακλύζετε τα παιδιά με δικά σας συναισθήματα όπως φόβου, θυμού και αγωνίας. 

7. Επίσης να αποφεύγετε τις λεπτομερείς περιγραφές αρνητικών γεγονότων σε τρίτους όταν τα παιδιά είναι παρόντα. 


Όσα χρειάζεται να κάνεις και να πεις με τα παιδιά τις ημέρες της καραντίνας:

1. Να είστε ειλικρινείς με τα παιδιά, ότι δεν βρισκόμαστε σε διακοπές, αλλά ότι έχουμε λάβει μέτρα για να είμαστε όλοι ασφαλείς και υγιής. 

2. Ακούστε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των παιδιών σας. Δώστε χώρο σε απορίες που μπορεί να έχουν. Να απαντάτε μόνο σε αυτά που σας ρωτάνε χωρίς να δίνετε παραπάνω πληροφορίες ή περιγραφές. 

3. Καθώς συζητάτε με τα παιδιά, να είστε ήρεμοι και να διατηρείτε βλεμματική επαφή μαζί τους. 

4. Μοιραστείτε πληροφορίες που είναι θετικές και δημιουργούν ασφάλεια. Δηλαδή, ότι το κράτος έχει λάβει πολύ έγκαιρα και δραστικά μέτρα και ότι η κατάσταση είναι ελεγχόμενη. Βεβαιωνόμαστε πως το παιδί κατανοεί αυτό που το λέμε και ότι γίνεται προληπτικά με σκοπό να προφυλαχτούμε. 

5. Υπάρχουν βιντεάκια όπου τα παιδιά μπορούν να ενημερωθούν για την σημαντικότητα της προσωπικής υγιεινής. Δείτε τα μαζί σε ευχάριστο κλίμα. Βέβαια το παράδειγμα ξεκινάει από τους μεγάλους όπου τα παιδιά βλέπουν και μιμούνται. 

6. Ξεκινήστε διάφορες διασκεδαστικές δραστηριότητες όπως και το να ζωγραφίσετε. Κάντε ζωγραφιές με πρόσωπα τα οποία απεικονίζουν συναισθήματα όπως η χαρά, η λύπη, ο φόβος, η ταραχή, η ανησυχία, η περιέργεια, το άγχος και ρωτήστε τα τι νιώθουν όταν ακούν τη λέξη κορονοϊός. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε να καταλάβετε τι νιώθει το παιδί και να λύσετε οποιαδήποτε απορία. 

7. Δεχόμαστε όλα τα συναισθήματα του παιδιού. Δεν τα απορρίπτουμε ή δεν τα παραβλέπουμε. Τα αντιμετωπίζουμε σαν μια λογική συνέπεια. Ωστόσο, του δείχνουμε πως να τα διαχειριστεί.

8. Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες για μέσα στο σπίτι, απά ζωγραφική, χειροτεχνίες, μαγειρική, κατασκευές, παραμύθια κλπ. 

9. Δημιουργήστε καινούρια ρουτίνα. Τηρήστε όσα μπορείτε με πρόγραμμα και να μην ξεχνάτε να απολαμβάνετε όσα κάνετε μέσα στο σπίτι με τα παιδιά σας. 

#Μένουμε_στο_σπίτι





Ελευθερία Μπουρδούβαλη
Συμβουλευτική Ψυχολόγος MBPsS 





















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο τροχός των συναισθημάτων

🔷️ Feelings wheel!  Το συναίσθημα είναι μία ευχάριστη ή δυσάρεστη ψυχική κατάσταση, που προκύπτει ως επακόλουθο κάποιου γεγονότος ή εμπειρίας και συνοδεύεται από ορισμένες μεταβολές στις λειτουργίες του οργανισμού του ατόμου. Ο τρόπος που αισθανόμαστε, αντικατοπτρίζει το είδος των σχέσεων μας με τους ανθρώπους που συναναστρεφόμαστε, αλλά και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Η αναγνώριση, η κατανόηση και η αυθόρμητη εκδήλωση των συναισθημάτων μας δεν αποτελεί πάντα μια εύκολη διαδικασία. Ωστόσο όταν το επιτυγχάνουμε, μας δίνεται η δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα γύρω μας και να μοιραζόμαστε τον εαυτό μας με τους άλλους. Τα συναισθήματα μας αποτελούν τον καθρέφτη της ψυχής μας και χρωματίζουν την πορεία της ζωής μας. Ο παρακάτω τροχός συναισθημάτων μας βοηθά να αναλύσουμε λίγο περισσότερο το τι αισθανόμαστε με απώτερο στόχο να το κατανοήσουμε πλήρως! Ξεκινάμε από το κέντρο του κύκλου προς τα έξω, επιλέγοντας  τα κομμάτια που εκφράζουν καλύτερα αυτό που νιώθουμε! Σαν συνέχε...

Mobbing τι ειναι;

H εσκεμμένη ηθική παρενόχληση στους χώρους εργασίας, με στόχο την αποπομπή του ατόμου ή μιας ομάδας ατόμων από το εργασιακό γίγνεσθαι, μπορεί να δώσει μέχρις ενός σημείου τον ορισμό του συνδρόμου mobbing. Επιστημονικά το σύνδρομο αυτό ορίζεται η άσκηση, στο πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ συναδέλφων ή μεταξύ ανωτέρου και κατωτέρου στην ιεραρχία, μιας συστηματικής και διαρκούς επίθεσης σε βάρος ενός προκαθορισμένου θύματος, προκειμένου να ωθηθεί να εγκαταλείψει τη θέση εργασίας του. Το φαινόμενο αυτό αναπτύχθηκε τα τελευταία 20 χρόνια στους εργασιακούς χώρους, το οποίο, αν και η πραγματική διάσταση του δεν είναι ακόμα γνωστή, αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων. Το σύνδρομο mobbing δεν αποτελεί μια αυτούσια νοσολογική οντότητα αλλά το πλαίσιο για επανειλημμένες ψυχολογία ή άλλου τύπου και βαθμού επιθέσει, με αδικαιολόγητες επικρίσεις και συκοφαντίες, ανάθεση άχαρων και υποτιμητικών καθηκόντων, καθώς και για ενέργειες που θα μπορούσαν να θίξουν την επαγγελμ...

Βάζοντας όρια στα παιδιά

Έρευνες έχουν αποδείξει πως οι γονείς που εφαρμόζουν σταθερά όρια, μεγαλώνουν παιδιά με μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Για τους ειδικούς μπορεί να θεωρείται κάτι αυτονόητο αλλά για τους γονείς μπορεί να αποδεικνύεται μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Όταν λοιπόν μιλάμε για την οριοθέτηση ενός παιδιού δεν εννοούμε την αυταρχική τιμωρητικότητα και την άκρατη επιτρεπτικότητα. Τα όρια λοιπόν είναι οι κανόνες που θέτουμε στο παιδί, ώστε να το βοηθήσουμε να ασκηθεί στους περιορισμούς που προϋποθέτει η ζωή στην κοινωνία. Έτσι λοιπόν για τους γονείς υπάρχει ο κανόνας των 3 Σ (σαφήνεια, συνέπεια και συνέχεια) που θα τους βοηθήσει να εφαρμόζουν τα όρια με ευκολία. Οι κανόνες που ορίζονται από τους γονείς, πρέπει να διατυπώνονται με σαφήνεια και να είναι κατανοητοί από το παιδί. Αυτό σημαίνει πως οι κανόνες πρέπει να είναι απλοί, ξεκάθαροι και χωρίς περιττές λεπτομέρειες. Αυτό που χρειάζεται να είναι ξεκάθαρο επίσης προς τα παιδιά είναι να γνωστοποιούνται οι θετικές και οι αρ...