Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βάζοντας όρια στα παιδιά


Έρευνες έχουν αποδείξει πως οι γονείς που εφαρμόζουν σταθερά όρια, μεγαλώνουν παιδιά με μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Για τους ειδικούς μπορεί να θεωρείται κάτι αυτονόητο αλλά για τους γονείς μπορεί να αποδεικνύεται μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Όταν λοιπόν μιλάμε για την οριοθέτηση ενός παιδιού δεν εννοούμε την αυταρχική τιμωρητικότητα και την άκρατη επιτρεπτικότητα.

Τα όρια λοιπόν είναι οι κανόνες που θέτουμε στο παιδί, ώστε να το βοηθήσουμε να ασκηθεί στους περιορισμούς που προϋποθέτει η ζωή στην κοινωνία. Έτσι λοιπόν για τους γονείς υπάρχει ο κανόνας των 3 Σ (σαφήνεια, συνέπεια και συνέχεια) που θα τους βοηθήσει να εφαρμόζουν τα όρια με ευκολία.

Οι κανόνες που ορίζονται από τους γονείς, πρέπει να διατυπώνονται με σαφήνεια και να είναι κατανοητοί από το παιδί. Αυτό σημαίνει πως οι κανόνες πρέπει να είναι απλοί, ξεκάθαροι και χωρίς περιττές λεπτομέρειες. Αυτό που χρειάζεται να είναι ξεκάθαρο επίσης προς τα παιδιά είναι να γνωστοποιούνται οι θετικές και οι αρνητικές συνέπειες έτσι ώστε να ξέρουν ότι για την οποιαδήποτε συμπεριφορά θα υπάρξει και η ανάλογη συνέπεια. Το βασικότερο στην οριοθέτηση των παιδιών είναι η χρήση κινήτρου. Όταν γνωρίζουν οι γονείς καλά τι αρέσει στα παιδιά τους και τι είναι αυτό ακριβώς που επιθυμούν τότε να το χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή κανόνων.


Εφαρμόζουμε τους κανόνες με ήρεμο τρόπο, χωρίς απειλές και τιμωρίες. Αποφεύγουμε τις αρνητικές εκφράσεις όπως για παράδειγμα ''μην'', ''δεν'', ''όχι'' και χαρακτηρισμούς, είμαστε αποφασιστικοί και διατηρούμε όσα έχουμε πει στο παιδί. Αποφεύγουμε τη διαπραγμάτευση των κανόνων διότι με αυτό τον τρόπο ακυρώνουμε την προσπάθεια μας και έτσι το παιδί αρκετά συχνά θα προσπαθεί να φέρει τους κανονισμούς στα μέτρα του και ίσως έτσι να είναι εκείνο που οριοθετεί τους γονείς και όχι το αντίθετο. Οπότε, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει τα παιδιά μέσα στο σπίτι για την τήρηση των κανόνων είναι η συγκέντρωση αυτών καθώς και των συνεπειών τους σε μορφή συμβολαίου ή προγράμματος ή πίνακα επιβράβευσης. Αυτό το συμβόλαιο θα είναι συμφωνημένο και υπογεγραμμένο από τις δυο πλευρές και θα βρίσκεται σε ένα σημείο του σπιτιού όπου θα μπορεί το παιδί να έρχεται σε οπτική επαφή με αυτό. Θα μπορούσατε μέσα να γράψετε κάποιους βασικούς κανόνες που επιθυμείτε να τηρεί το παιδί με την προϋπόθεση πως θα ανταμειφθεί θετικά εφόσον τους τηρεί.


Τις περισσότερες φορές, τα παιδιά, δοκιμάζουν τα όρια που θέτουν οι γονείς για να δουν εάν όντως θα υπάρξουν συνέπειες και αν είναι συνεπείς σε όσα τους λένε. Οπότε θα παραβασιάσουν τους κανόνες, δυσκολεύοντας τους γονείς και ορισμένες φορές φτάνοντας τους στα άκρα. Χρειάζεται ψυχραιμία και συνέπεια. Φροντίστε στο πρόγραμμα που θα διαμορφώσετε με τους κανόνες, να επιβραβεύεται το παιδί κάθε φορά που τους τηρεί, ώστε να νιώσει πώς καταφέρνει κάτι θετικό με την προσπάθεια του και γι αυτό επιβραβεύεται. Ενώ όταν τους παραβιάζει να ξέρει πως θα υπάρχει μια αρνητική συνέπεια όπως το να χάσει κάτι που του αρέσει πολύ ή κάτι που περιμένει πολύ να αποκτήσει.


Στα όρια λοιπόν υπάρχει η συνέχεια που σημαίνει πως τα όρια ανάλογα με την εξέλιξη του παιδιού θα αλλάζουν και θα μπαίνουν νέοι κανόνες. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα, ένας κανόνας που ισχύει για ένα αγόρι επτά χρονών σχετικά με την έξοδό του εκτός σπιτιού, να παραμένει σταθερός μέχρι την ηλικία των δεκαεπτά, όπως είναι αδύνατο ένας κανόνας που ίσχυε πριν από τρεις δεκαετίες σε ένα χωριό, να ισχύει και στη σύγχρονη εποχή στο αστικό κέντρο. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ερμηνευτεί ως ισοπέδωση αξιών και αρχών, είναι απαραίτητη όμως η συνεχής επαγρύπνηση των γονέων, ώστε να παρατηρούν τυχόν αλλαγές και να κρίνουν σε ποιους από τους τομείς της ζωής του παιδιού είναι σημαντική η οριοθέτηση.


Τέλος μην ξεχνάτε ότι οι κανόνες υπάρχουν για να εξυπηρετούν την οικογενειακή ζωή και όχι το αντίστροφο. Ότι οι κανόνες έχουν και εξαιρέσεις. Τα όρια και οι κανόνες είναι διαφορετικά σε κάθε οικογένεια ανάλογα με την προσωπικότητα και τις ανάγκες γονέων και παιδιών και το πιο σημαντικό τα όρια είναι μέρος των θεμελίων πάνω στα οποία χτίζονται οι σχέσεις γονέων - παιδιών.





Ελευθερία Μπουρδούβαλη MBPpS
Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία 



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο τροχός των συναισθημάτων

🔷️ Feelings wheel!  Το συναίσθημα είναι μία ευχάριστη ή δυσάρεστη ψυχική κατάσταση, που προκύπτει ως επακόλουθο κάποιου γεγονότος ή εμπειρίας και συνοδεύεται από ορισμένες μεταβολές στις λειτουργίες του οργανισμού του ατόμου. Ο τρόπος που αισθανόμαστε, αντικατοπτρίζει το είδος των σχέσεων μας με τους ανθρώπους που συναναστρεφόμαστε, αλλά και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Η αναγνώριση, η κατανόηση και η αυθόρμητη εκδήλωση των συναισθημάτων μας δεν αποτελεί πάντα μια εύκολη διαδικασία. Ωστόσο όταν το επιτυγχάνουμε, μας δίνεται η δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα γύρω μας και να μοιραζόμαστε τον εαυτό μας με τους άλλους. Τα συναισθήματα μας αποτελούν τον καθρέφτη της ψυχής μας και χρωματίζουν την πορεία της ζωής μας. Ο παρακάτω τροχός συναισθημάτων μας βοηθά να αναλύσουμε λίγο περισσότερο το τι αισθανόμαστε με απώτερο στόχο να το κατανοήσουμε πλήρως! Ξεκινάμε από το κέντρο του κύκλου προς τα έξω, επιλέγοντας  τα κομμάτια που εκφράζουν καλύτερα αυτό που νιώθουμε! Σαν συνέχε...

Mobbing τι ειναι;

H εσκεμμένη ηθική παρενόχληση στους χώρους εργασίας, με στόχο την αποπομπή του ατόμου ή μιας ομάδας ατόμων από το εργασιακό γίγνεσθαι, μπορεί να δώσει μέχρις ενός σημείου τον ορισμό του συνδρόμου mobbing. Επιστημονικά το σύνδρομο αυτό ορίζεται η άσκηση, στο πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ συναδέλφων ή μεταξύ ανωτέρου και κατωτέρου στην ιεραρχία, μιας συστηματικής και διαρκούς επίθεσης σε βάρος ενός προκαθορισμένου θύματος, προκειμένου να ωθηθεί να εγκαταλείψει τη θέση εργασίας του. Το φαινόμενο αυτό αναπτύχθηκε τα τελευταία 20 χρόνια στους εργασιακούς χώρους, το οποίο, αν και η πραγματική διάσταση του δεν είναι ακόμα γνωστή, αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων. Το σύνδρομο mobbing δεν αποτελεί μια αυτούσια νοσολογική οντότητα αλλά το πλαίσιο για επανειλημμένες ψυχολογία ή άλλου τύπου και βαθμού επιθέσει, με αδικαιολόγητες επικρίσεις και συκοφαντίες, ανάθεση άχαρων και υποτιμητικών καθηκόντων, καθώς και για ενέργειες που θα μπορούσαν να θίξουν την επαγγελμ...

Αγχώδεις διαταραχές- Διαταραχή Πανικού.

     Όλοι μας, κατά καιρούς αισθανόμαστε λιγάκι ανήσυχοι, αγχωμένοι και πιεσμένοι. Οι διάφορες και καθημερινές προκλήσεις, όπως οι πιέσεις στο χώρο της δουλειάς, το απαιτητικό και πιεσμένο πρόγραμμα, μπορούν να μας κάνουν να νιώσουμε μια αίσθηση αδυναμίας, ανησυχίας αλλά και φόβου. Αν αυτές οι ανησυχίες είναι έντονες και παρατεταμένες, χωρίς να υπάρχει κάποιος σημαντικός λόγος τότε έχουμε να κάνουμε με κάποια Αγχώδη διαταραχή. Οι Αγχώδεις διαταραχές, όπως φαίνεται και από το όνομα τους είναι διαταραχές όπου το κυρίαρχο συναίσθημα είναι το άγχος. Ας δούμε παρακάτω τι χαρακτηρίζουμε άγχος.    Άγχος χαρακτηρίζουμε μια δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που συνοδεύεται από ψυχοφυσιολογικές αλλαγές σαν απάντηση σε προσδοκώμενο κίνδυνο ή απειλή. Σε αντίθεση με τον φυσιολογικό φόβο, στο άγχος ο κίνδυνος έχει ενδοψυχική προέλευση, όπως για παράδειγμα ασυνείδητη τραυματική μνήμη ή ανεπίγνωστη σύγκρουση. Ο άνθρωπος όταν βιώνει φυσιολογικές αλλαγές, εκδηλώνει ορισμ...