Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βάζοντας όρια στα παιδιά


Έρευνες έχουν αποδείξει πως οι γονείς που εφαρμόζουν σταθερά όρια, μεγαλώνουν παιδιά με μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Για τους ειδικούς μπορεί να θεωρείται κάτι αυτονόητο αλλά για τους γονείς μπορεί να αποδεικνύεται μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Όταν λοιπόν μιλάμε για την οριοθέτηση ενός παιδιού δεν εννοούμε την αυταρχική τιμωρητικότητα και την άκρατη επιτρεπτικότητα.

Τα όρια λοιπόν είναι οι κανόνες που θέτουμε στο παιδί, ώστε να το βοηθήσουμε να ασκηθεί στους περιορισμούς που προϋποθέτει η ζωή στην κοινωνία. Έτσι λοιπόν για τους γονείς υπάρχει ο κανόνας των 3 Σ (σαφήνεια, συνέπεια και συνέχεια) που θα τους βοηθήσει να εφαρμόζουν τα όρια με ευκολία.

Οι κανόνες που ορίζονται από τους γονείς, πρέπει να διατυπώνονται με σαφήνεια και να είναι κατανοητοί από το παιδί. Αυτό σημαίνει πως οι κανόνες πρέπει να είναι απλοί, ξεκάθαροι και χωρίς περιττές λεπτομέρειες. Αυτό που χρειάζεται να είναι ξεκάθαρο επίσης προς τα παιδιά είναι να γνωστοποιούνται οι θετικές και οι αρνητικές συνέπειες έτσι ώστε να ξέρουν ότι για την οποιαδήποτε συμπεριφορά θα υπάρξει και η ανάλογη συνέπεια. Το βασικότερο στην οριοθέτηση των παιδιών είναι η χρήση κινήτρου. Όταν γνωρίζουν οι γονείς καλά τι αρέσει στα παιδιά τους και τι είναι αυτό ακριβώς που επιθυμούν τότε να το χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή κανόνων.


Εφαρμόζουμε τους κανόνες με ήρεμο τρόπο, χωρίς απειλές και τιμωρίες. Αποφεύγουμε τις αρνητικές εκφράσεις όπως για παράδειγμα ''μην'', ''δεν'', ''όχι'' και χαρακτηρισμούς, είμαστε αποφασιστικοί και διατηρούμε όσα έχουμε πει στο παιδί. Αποφεύγουμε τη διαπραγμάτευση των κανόνων διότι με αυτό τον τρόπο ακυρώνουμε την προσπάθεια μας και έτσι το παιδί αρκετά συχνά θα προσπαθεί να φέρει τους κανονισμούς στα μέτρα του και ίσως έτσι να είναι εκείνο που οριοθετεί τους γονείς και όχι το αντίθετο. Οπότε, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει τα παιδιά μέσα στο σπίτι για την τήρηση των κανόνων είναι η συγκέντρωση αυτών καθώς και των συνεπειών τους σε μορφή συμβολαίου ή προγράμματος ή πίνακα επιβράβευσης. Αυτό το συμβόλαιο θα είναι συμφωνημένο και υπογεγραμμένο από τις δυο πλευρές και θα βρίσκεται σε ένα σημείο του σπιτιού όπου θα μπορεί το παιδί να έρχεται σε οπτική επαφή με αυτό. Θα μπορούσατε μέσα να γράψετε κάποιους βασικούς κανόνες που επιθυμείτε να τηρεί το παιδί με την προϋπόθεση πως θα ανταμειφθεί θετικά εφόσον τους τηρεί.


Τις περισσότερες φορές, τα παιδιά, δοκιμάζουν τα όρια που θέτουν οι γονείς για να δουν εάν όντως θα υπάρξουν συνέπειες και αν είναι συνεπείς σε όσα τους λένε. Οπότε θα παραβασιάσουν τους κανόνες, δυσκολεύοντας τους γονείς και ορισμένες φορές φτάνοντας τους στα άκρα. Χρειάζεται ψυχραιμία και συνέπεια. Φροντίστε στο πρόγραμμα που θα διαμορφώσετε με τους κανόνες, να επιβραβεύεται το παιδί κάθε φορά που τους τηρεί, ώστε να νιώσει πώς καταφέρνει κάτι θετικό με την προσπάθεια του και γι αυτό επιβραβεύεται. Ενώ όταν τους παραβιάζει να ξέρει πως θα υπάρχει μια αρνητική συνέπεια όπως το να χάσει κάτι που του αρέσει πολύ ή κάτι που περιμένει πολύ να αποκτήσει.


Στα όρια λοιπόν υπάρχει η συνέχεια που σημαίνει πως τα όρια ανάλογα με την εξέλιξη του παιδιού θα αλλάζουν και θα μπαίνουν νέοι κανόνες. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα, ένας κανόνας που ισχύει για ένα αγόρι επτά χρονών σχετικά με την έξοδό του εκτός σπιτιού, να παραμένει σταθερός μέχρι την ηλικία των δεκαεπτά, όπως είναι αδύνατο ένας κανόνας που ίσχυε πριν από τρεις δεκαετίες σε ένα χωριό, να ισχύει και στη σύγχρονη εποχή στο αστικό κέντρο. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ερμηνευτεί ως ισοπέδωση αξιών και αρχών, είναι απαραίτητη όμως η συνεχής επαγρύπνηση των γονέων, ώστε να παρατηρούν τυχόν αλλαγές και να κρίνουν σε ποιους από τους τομείς της ζωής του παιδιού είναι σημαντική η οριοθέτηση.


Τέλος μην ξεχνάτε ότι οι κανόνες υπάρχουν για να εξυπηρετούν την οικογενειακή ζωή και όχι το αντίστροφο. Ότι οι κανόνες έχουν και εξαιρέσεις. Τα όρια και οι κανόνες είναι διαφορετικά σε κάθε οικογένεια ανάλογα με την προσωπικότητα και τις ανάγκες γονέων και παιδιών και το πιο σημαντικό τα όρια είναι μέρος των θεμελίων πάνω στα οποία χτίζονται οι σχέσεις γονέων - παιδιών.





Ελευθερία Μπουρδούβαλη MBPpS
Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία 



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περιορίζοντας τις αρνητικές σκέψεις και την υπερανάλυση

Οι ασταμάτητες σκέψεις με τη μορφή των γρήγορα εναλλασσόμενων, επαναλαμβανόμενων μοτίβων και της υπερανάλυσης γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα, είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα του άγχους και άλλων ψυχικών διαταραχών. Μπορούν επίσης να εμφανιστούν οποιαδήποτε στιγμή βρίσκεστε σε μια θέση ανησυχίας ή σε μία κατάσταση  άγχους , ακόμα κι αν δεν αντιμετωπίζετε συμπτώματα άλλων τύπων ψυχικών διαταραχών. Η υπερανάλυση των σκέψεων σας μπορεί να χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες σκέψεις προηγούμενων γεγονότων που σας έχουν δημιουργήσει άγχος ή θλίψη, μπορεί όμως και να δηλώνουν τις ανησυχίες σας σχετικά με την εξέλιξη μελλοντικών καταστάσεων. Είναι μία σειρά σκέψεων που τις έχετε μεγαλοποιήσει και που σας καταναλώνουν τον πολύτιμο χρόνο σας χωρίς να έχουν συχνά καμία λογική βάση. Ίσως μοιάζουν κάπως έτσι:  Πάντα ξεχνάω τι πρέπει να κάνω, είμαι τόσο ηλίθιος! Αν δεν θυμάμαι όλες τις εκκρεμότητες που έχω, θα με απολύσουν. Δεν ξέρω τι θα κάνω αν συμβεί αυτό.... Θα έπρεπε να είχ

Online συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία

Η ψυχοθεραπεία μέσω Ίντερνετ βοηθά αποτελεσματικά. Δεν χρειάζεται άμεση επαφή του πελάτη με τον ψυχολόγο στο γραφείο του. Μέχρι πρόσφατα αυτό ήταν αδιανόητο για τους ειδικούς. Κι όμως, η   διαδικτυακή ψυχοθεραπεία, κατά την οποία ασθενής και ψυχολόγος επικοινωνούν μέσω του υπολογιστή, έχει αποτελέσματα, όπως βεβαιώνει μια μελέτη. Το κόστος της ψυχοθεραπείας online είναι, επίσης, μειωμένο λόγω των μειωμένων λειτουργικών εξόδων της. Δημοσιεύθηκε μελέτη στην έγκυρη ιατρική επιθεώρηση Lancet, που δείχνει ότι η εξαποστάσεως ψυχοθεραπεία είναι απολύτως λειτουργική. Αφορά τη μέθοδο της γνωστικής ψυχοθεραπείας για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Στη μελέτη πήραν μέρος 297 ασθενείς. Οι 149 ακολούθησαν θεραπεία online μέσω του διαδικτύου και οι υπόλοιποι 148 παραδοσιακές μεθόδους στο χώρο του ψυχολόγου. Μετά από τέσσερις μήνες, το 38% των ασθενών που ακολούθησαν τη θεραπεία με ενδιάμεσο τον υπολογιστή δήλωσαν σημαντική βελτίωση. Στην άλλη ομάδα θετικά αποτελέσματα δήλωσ

Κορονοϊός: Πως μιλάμε και στηρίζουμε ψυχολογικά τα παιδιά μας;

Συνεχίζουμε να μένουμε σπίτι λοιπόν καθώς η εξάπλωση του κορονοϊού έχει προκαλέσει συναισθήματα ανησυχίας και φόβου. Ωστόσο, όλοι εμείς, προβληματιζόμαστε για το πως πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά για όλο αυτό που συμβαίνει.  Η καλή ψυχολογία είναι σύμμαχος για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.   Το σημαντικότερο από όλα είναι να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας χρησιμοποιώντας την απλή λογική και αναζητώντας σωστή και έγκυρη ενημέρωση από επαγγελματίες υγείας και φορείς, υπηρεσίες που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε. Δείχνουμε υπευθυνότητα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και τους γύρω μας. Παραμένουμε αισιόδοξοι και ακολουθούμε τις οδηγίες που ισχύουν για όλους. Τι χρειάζεται να αποφύγουμε όταν μιλάμε στα παιδιά μας για τον κορονοϊό: 1. Αποφεύγουμε να αποδίδουμε ευθύνες σε κάποιον άλλον όπως για παράδειγμα << Η Άννα δεν πρόσεχε και κόλλησε και αν κολλήσει κάποιος δικός της θα φταίει εκείνη>>. 2. Περιορίστε την έκθεση των παιδιών σε εικόνες και αφηγήσεις πο