Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το συμβολικό παιχνίδι στη ζωή ενός παιδιού



Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, μαθαίνει, πειραματίζεται, ευχαριστιέται, απογοητεύεται και ανακαλύπτει σιγά-σιγά τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει. Το παιχνίδι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό καθώς το ίδιο το παιδί το θεωρεί πολύ σημαντικό, κάτι που φαίνεται και από το πόσο πολύ απορροφάται από αυτό που κάνει. Για τα παιδιά το παιχνίδι είναι σοβαρή μάθηση. 




Στην ουσία, το συμβολικό παιχνίδι είναι όταν το παιδί ξεκινά να δημιουργεί φανταστικά σενάρια, να αναπαριστά ρόλους και να προσποιείται πως τα αντικείμενα που έχει γύρω του έχουν διαφορετική χρήση από την πραγματική τους. Εμφανίζεται στην ηλικία των 18 μηνών και σε αυτό το στάδιο ενδείξεις συμβολικού παιχνιδιού είναι η προσποίηση πως μια κούκλα είναι ένα μωρό που κοιμάται, ξυπνάει, πεινάει και δρα ως ένα πραγματικό μωρό ή η χρήση διαφόρων οικιακών αντικειμένων ως κάτι άλλο. Επιπλέον το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να ταυτιστεί και με αντικείμενα. Ένα παράδειγμα είναι όταν τα παιδιά φοράνε τα ρούχα των γονιών τους για να τους μιμηθούν ή κάνουν την βούρτσα μικρόφωνο να τραγουδήσουν ή ακόμα φορούν ένα κουτί για καπέλο.





Αργότερα στην ηλικία των 2 ετών το παιχνίδι αρχίζει να γίνεται σύνθετο, καθώς τα παιδιά είναι πλέον σε θέση να προσποιηθούν πως είναι ζώα και να μιμηθούν τις φωνές και τις συνήθειές τους.


Ένα χρόνο αργότερα στην ηλικία πια των 3 ετών τα παιδιά αποκτούν την ικανότητα να υποδύονται ρόλους ενηλίκων, πραγματικούς ή φανταστικούς, να συμπεριφέρονται και να μιλούν όπως ο αντίστοιχος ρόλος και να χρησιμοποιούν διάφορα αντικείμενα βοηθητικά για να ολοκληρώσουν την εικόνα του ρόλου που υποδύονται.


Μεγαλώνοντας το παιδί, αυξάνεται η δυσκολία, η συνθετότητα και η πολυπλοκότητα του συμβολικού παιχνιδιού.


Τρόποι για να αναπτύξουμε το συμβολικό παιχνίδι στα παιδιά:



  • Να τους δίνουμε τον χρόνο για να αυτοσχεδιάσουν 
  • Να συμμετέχουμε σαν γονείς στο παιχνίδι και να δημιουργούμε και εμείς φανταστικά σενάρια και ρόλους
  • Να εντάξουμε μέσα στο παιχνίδι πράγματα της καθημερινότητας για να μιμηθεί και εκείνο με τη σειρά του. 
  • Να είμαστε διαθέσιμοι στο κάλεσμα του παιδιού για συμβολικό παιχνίδι καθώς έτσι θα κερδίσουμε πολλά. Δημιουργούμε ποιοτικό χρόνο με το παιδί, ερχόμαστε πιο κοντά, διασκεδάζουμε και είμαστε χαρούμενοι. Θα πρέπει να θυμόμαστε πως το συμβολικό παιχνίδι, δεν επιδέχεται κριτική και δεν είναι μάθημα. Επιτρέπουμε στο παιδί να δράσει όπως θέλει και αισθάνεται.



Τι καταφέρνουμε μέσα από το παιχνίδι:



  • Την ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Μαθαίνουν τα παιδιά να μοιράζονται και να αλληλεπιδρούν με τους άλλους
  • Αποκτούν αυτοπεποίθηση και αυτοενεργούν 
  • Αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα
  • Αποκτούν κριτική σκέψη, κάνουν επιλογές και επιλύουν καταστάσεις
  • Οργάνωση χρόνου καθώς το σενάριο που θα παρουσιάσει θα έχει αρχή, μέση και τέλος
  • Εξέλιξη προφορικού λόγου 
  • Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης καθώς μέσα από τα υποθετικά σενάρια θα μάθει να μπαίνει στη θέση του άλλου και να δίνει λύσεις ή τρόπους αντιμετώπισης
  • Το πιο σημαντικό την έκφραση και την αναγνώριση συναισθημάτων
  • Το παιχνίδι είναι ένας σημαντικός παράγοντας στη ζωή ενός παιδιού και αν παρατηρήσουμε πως απουσιάζει τότε θα χρειαστεί να συμβουλευτείτε έναν ειδικό.


    Είναι απαραίτητο λοιπόν να θυμόμαστε ότι τα μικρά παιδιά χρειάζονται το παιχνίδι όχι μόνο ως μέσο διασκέδασης αλλά και για να μάθουν, να εξελιχθούν και να αναπτύξουν ικανότητες που θα τις χρησιμοποιήσουν μετέπειτα στη ζωή τους.



Ελευθερία Μπουρδούβαλη MBPpS
Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο τροχός των συναισθημάτων

🔷️ Feelings wheel!  Το συναίσθημα είναι μία ευχάριστη ή δυσάρεστη ψυχική κατάσταση, που προκύπτει ως επακόλουθο κάποιου γεγονότος ή εμπειρίας και συνοδεύεται από ορισμένες μεταβολές στις λειτουργίες του οργανισμού του ατόμου. Ο τρόπος που αισθανόμαστε, αντικατοπτρίζει το είδος των σχέσεων μας με τους ανθρώπους που συναναστρεφόμαστε, αλλά και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Η αναγνώριση, η κατανόηση και η αυθόρμητη εκδήλωση των συναισθημάτων μας δεν αποτελεί πάντα μια εύκολη διαδικασία. Ωστόσο όταν το επιτυγχάνουμε, μας δίνεται η δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα γύρω μας και να μοιραζόμαστε τον εαυτό μας με τους άλλους. Τα συναισθήματα μας αποτελούν τον καθρέφτη της ψυχής μας και χρωματίζουν την πορεία της ζωής μας. Ο παρακάτω τροχός συναισθημάτων μας βοηθά να αναλύσουμε λίγο περισσότερο το τι αισθανόμαστε με απώτερο στόχο να το κατανοήσουμε πλήρως! Ξεκινάμε από το κέντρο του κύκλου προς τα έξω, επιλέγοντας  τα κομμάτια που εκφράζουν καλύτερα αυτό που νιώθουμε! Σαν συνέχε...

Mobbing τι ειναι;

H εσκεμμένη ηθική παρενόχληση στους χώρους εργασίας, με στόχο την αποπομπή του ατόμου ή μιας ομάδας ατόμων από το εργασιακό γίγνεσθαι, μπορεί να δώσει μέχρις ενός σημείου τον ορισμό του συνδρόμου mobbing. Επιστημονικά το σύνδρομο αυτό ορίζεται η άσκηση, στο πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ συναδέλφων ή μεταξύ ανωτέρου και κατωτέρου στην ιεραρχία, μιας συστηματικής και διαρκούς επίθεσης σε βάρος ενός προκαθορισμένου θύματος, προκειμένου να ωθηθεί να εγκαταλείψει τη θέση εργασίας του. Το φαινόμενο αυτό αναπτύχθηκε τα τελευταία 20 χρόνια στους εργασιακούς χώρους, το οποίο, αν και η πραγματική διάσταση του δεν είναι ακόμα γνωστή, αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων. Το σύνδρομο mobbing δεν αποτελεί μια αυτούσια νοσολογική οντότητα αλλά το πλαίσιο για επανειλημμένες ψυχολογία ή άλλου τύπου και βαθμού επιθέσει, με αδικαιολόγητες επικρίσεις και συκοφαντίες, ανάθεση άχαρων και υποτιμητικών καθηκόντων, καθώς και για ενέργειες που θα μπορούσαν να θίξουν την επαγγελμ...

Αγχώδεις διαταραχές- Διαταραχή Πανικού.

     Όλοι μας, κατά καιρούς αισθανόμαστε λιγάκι ανήσυχοι, αγχωμένοι και πιεσμένοι. Οι διάφορες και καθημερινές προκλήσεις, όπως οι πιέσεις στο χώρο της δουλειάς, το απαιτητικό και πιεσμένο πρόγραμμα, μπορούν να μας κάνουν να νιώσουμε μια αίσθηση αδυναμίας, ανησυχίας αλλά και φόβου. Αν αυτές οι ανησυχίες είναι έντονες και παρατεταμένες, χωρίς να υπάρχει κάποιος σημαντικός λόγος τότε έχουμε να κάνουμε με κάποια Αγχώδη διαταραχή. Οι Αγχώδεις διαταραχές, όπως φαίνεται και από το όνομα τους είναι διαταραχές όπου το κυρίαρχο συναίσθημα είναι το άγχος. Ας δούμε παρακάτω τι χαρακτηρίζουμε άγχος.    Άγχος χαρακτηρίζουμε μια δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που συνοδεύεται από ψυχοφυσιολογικές αλλαγές σαν απάντηση σε προσδοκώμενο κίνδυνο ή απειλή. Σε αντίθεση με τον φυσιολογικό φόβο, στο άγχος ο κίνδυνος έχει ενδοψυχική προέλευση, όπως για παράδειγμα ασυνείδητη τραυματική μνήμη ή ανεπίγνωστη σύγκρουση. Ο άνθρωπος όταν βιώνει φυσιολογικές αλλαγές, εκδηλώνει ορισμ...