Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το συμβολικό παιχνίδι στη ζωή ενός παιδιού



Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, μαθαίνει, πειραματίζεται, ευχαριστιέται, απογοητεύεται και ανακαλύπτει σιγά-σιγά τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει. Το παιχνίδι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό καθώς το ίδιο το παιδί το θεωρεί πολύ σημαντικό, κάτι που φαίνεται και από το πόσο πολύ απορροφάται από αυτό που κάνει. Για τα παιδιά το παιχνίδι είναι σοβαρή μάθηση. 




Στην ουσία, το συμβολικό παιχνίδι είναι όταν το παιδί ξεκινά να δημιουργεί φανταστικά σενάρια, να αναπαριστά ρόλους και να προσποιείται πως τα αντικείμενα που έχει γύρω του έχουν διαφορετική χρήση από την πραγματική τους. Εμφανίζεται στην ηλικία των 18 μηνών και σε αυτό το στάδιο ενδείξεις συμβολικού παιχνιδιού είναι η προσποίηση πως μια κούκλα είναι ένα μωρό που κοιμάται, ξυπνάει, πεινάει και δρα ως ένα πραγματικό μωρό ή η χρήση διαφόρων οικιακών αντικειμένων ως κάτι άλλο. Επιπλέον το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να ταυτιστεί και με αντικείμενα. Ένα παράδειγμα είναι όταν τα παιδιά φοράνε τα ρούχα των γονιών τους για να τους μιμηθούν ή κάνουν την βούρτσα μικρόφωνο να τραγουδήσουν ή ακόμα φορούν ένα κουτί για καπέλο.





Αργότερα στην ηλικία των 2 ετών το παιχνίδι αρχίζει να γίνεται σύνθετο, καθώς τα παιδιά είναι πλέον σε θέση να προσποιηθούν πως είναι ζώα και να μιμηθούν τις φωνές και τις συνήθειές τους.


Ένα χρόνο αργότερα στην ηλικία πια των 3 ετών τα παιδιά αποκτούν την ικανότητα να υποδύονται ρόλους ενηλίκων, πραγματικούς ή φανταστικούς, να συμπεριφέρονται και να μιλούν όπως ο αντίστοιχος ρόλος και να χρησιμοποιούν διάφορα αντικείμενα βοηθητικά για να ολοκληρώσουν την εικόνα του ρόλου που υποδύονται.


Μεγαλώνοντας το παιδί, αυξάνεται η δυσκολία, η συνθετότητα και η πολυπλοκότητα του συμβολικού παιχνιδιού.


Τρόποι για να αναπτύξουμε το συμβολικό παιχνίδι στα παιδιά:



  • Να τους δίνουμε τον χρόνο για να αυτοσχεδιάσουν 
  • Να συμμετέχουμε σαν γονείς στο παιχνίδι και να δημιουργούμε και εμείς φανταστικά σενάρια και ρόλους
  • Να εντάξουμε μέσα στο παιχνίδι πράγματα της καθημερινότητας για να μιμηθεί και εκείνο με τη σειρά του. 
  • Να είμαστε διαθέσιμοι στο κάλεσμα του παιδιού για συμβολικό παιχνίδι καθώς έτσι θα κερδίσουμε πολλά. Δημιουργούμε ποιοτικό χρόνο με το παιδί, ερχόμαστε πιο κοντά, διασκεδάζουμε και είμαστε χαρούμενοι. Θα πρέπει να θυμόμαστε πως το συμβολικό παιχνίδι, δεν επιδέχεται κριτική και δεν είναι μάθημα. Επιτρέπουμε στο παιδί να δράσει όπως θέλει και αισθάνεται.



Τι καταφέρνουμε μέσα από το παιχνίδι:



  • Την ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Μαθαίνουν τα παιδιά να μοιράζονται και να αλληλεπιδρούν με τους άλλους
  • Αποκτούν αυτοπεποίθηση και αυτοενεργούν 
  • Αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα
  • Αποκτούν κριτική σκέψη, κάνουν επιλογές και επιλύουν καταστάσεις
  • Οργάνωση χρόνου καθώς το σενάριο που θα παρουσιάσει θα έχει αρχή, μέση και τέλος
  • Εξέλιξη προφορικού λόγου 
  • Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης καθώς μέσα από τα υποθετικά σενάρια θα μάθει να μπαίνει στη θέση του άλλου και να δίνει λύσεις ή τρόπους αντιμετώπισης
  • Το πιο σημαντικό την έκφραση και την αναγνώριση συναισθημάτων
  • Το παιχνίδι είναι ένας σημαντικός παράγοντας στη ζωή ενός παιδιού και αν παρατηρήσουμε πως απουσιάζει τότε θα χρειαστεί να συμβουλευτείτε έναν ειδικό.


    Είναι απαραίτητο λοιπόν να θυμόμαστε ότι τα μικρά παιδιά χρειάζονται το παιχνίδι όχι μόνο ως μέσο διασκέδασης αλλά και για να μάθουν, να εξελιχθούν και να αναπτύξουν ικανότητες που θα τις χρησιμοποιήσουν μετέπειτα στη ζωή τους.



Ελευθερία Μπουρδούβαλη MBPpS
Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περιορίζοντας τις αρνητικές σκέψεις και την υπερανάλυση

Οι ασταμάτητες σκέψεις με τη μορφή των γρήγορα εναλλασσόμενων, επαναλαμβανόμενων μοτίβων και της υπερανάλυσης γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα, είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα του άγχους και άλλων ψυχικών διαταραχών. Μπορούν επίσης να εμφανιστούν οποιαδήποτε στιγμή βρίσκεστε σε μια θέση ανησυχίας ή σε μία κατάσταση  άγχους , ακόμα κι αν δεν αντιμετωπίζετε συμπτώματα άλλων τύπων ψυχικών διαταραχών. Η υπερανάλυση των σκέψεων σας μπορεί να χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες σκέψεις προηγούμενων γεγονότων που σας έχουν δημιουργήσει άγχος ή θλίψη, μπορεί όμως και να δηλώνουν τις ανησυχίες σας σχετικά με την εξέλιξη μελλοντικών καταστάσεων. Είναι μία σειρά σκέψεων που τις έχετε μεγαλοποιήσει και που σας καταναλώνουν τον πολύτιμο χρόνο σας χωρίς να έχουν συχνά καμία λογική βάση. Ίσως μοιάζουν κάπως έτσι:  Πάντα ξεχνάω τι πρέπει να κάνω, είμαι τόσο ηλίθιος! Αν δεν θυμάμαι όλες τις εκκρεμότητες που έχω, θα με απολύσουν. Δεν ξέρω τι θα κάνω αν συμβεί αυτό.... Θα έπρεπε να είχ

Online συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία

Η ψυχοθεραπεία μέσω Ίντερνετ βοηθά αποτελεσματικά. Δεν χρειάζεται άμεση επαφή του πελάτη με τον ψυχολόγο στο γραφείο του. Μέχρι πρόσφατα αυτό ήταν αδιανόητο για τους ειδικούς. Κι όμως, η   διαδικτυακή ψυχοθεραπεία, κατά την οποία ασθενής και ψυχολόγος επικοινωνούν μέσω του υπολογιστή, έχει αποτελέσματα, όπως βεβαιώνει μια μελέτη. Το κόστος της ψυχοθεραπείας online είναι, επίσης, μειωμένο λόγω των μειωμένων λειτουργικών εξόδων της. Δημοσιεύθηκε μελέτη στην έγκυρη ιατρική επιθεώρηση Lancet, που δείχνει ότι η εξαποστάσεως ψυχοθεραπεία είναι απολύτως λειτουργική. Αφορά τη μέθοδο της γνωστικής ψυχοθεραπείας για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Στη μελέτη πήραν μέρος 297 ασθενείς. Οι 149 ακολούθησαν θεραπεία online μέσω του διαδικτύου και οι υπόλοιποι 148 παραδοσιακές μεθόδους στο χώρο του ψυχολόγου. Μετά από τέσσερις μήνες, το 38% των ασθενών που ακολούθησαν τη θεραπεία με ενδιάμεσο τον υπολογιστή δήλωσαν σημαντική βελτίωση. Στην άλλη ομάδα θετικά αποτελέσματα δήλωσ

Κορονοϊός: Πως μιλάμε και στηρίζουμε ψυχολογικά τα παιδιά μας;

Συνεχίζουμε να μένουμε σπίτι λοιπόν καθώς η εξάπλωση του κορονοϊού έχει προκαλέσει συναισθήματα ανησυχίας και φόβου. Ωστόσο, όλοι εμείς, προβληματιζόμαστε για το πως πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά για όλο αυτό που συμβαίνει.  Η καλή ψυχολογία είναι σύμμαχος για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.   Το σημαντικότερο από όλα είναι να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας χρησιμοποιώντας την απλή λογική και αναζητώντας σωστή και έγκυρη ενημέρωση από επαγγελματίες υγείας και φορείς, υπηρεσίες που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε. Δείχνουμε υπευθυνότητα απέναντι στα παιδιά μας, αλλά και τους γύρω μας. Παραμένουμε αισιόδοξοι και ακολουθούμε τις οδηγίες που ισχύουν για όλους. Τι χρειάζεται να αποφύγουμε όταν μιλάμε στα παιδιά μας για τον κορονοϊό: 1. Αποφεύγουμε να αποδίδουμε ευθύνες σε κάποιον άλλον όπως για παράδειγμα << Η Άννα δεν πρόσεχε και κόλλησε και αν κολλήσει κάποιος δικός της θα φταίει εκείνη>>. 2. Περιορίστε την έκθεση των παιδιών σε εικόνες και αφηγήσεις πο